Alleen gedragsverandering kan verkeersproblemen in Veghel echt oplossen (video)
MEIERIJSTAD – De N279 (de weg langs het kanaal) , de Erpseweg, die steeds drukker en onveiliger wordt door de grote nieuwbouwprojecten van Veghels Buiten en de snelfietsroutes Uden-Veghel en Veghel-Son en Breugel-Eindhoven waren dinsdagavond de hoofdingrediënten van de beeldvormende avond in het bestuurscentrum in Sint-Oedenrode.
Veel informatie, met eigenlijk toch weinig nieuws maar natuurlijk wel heel veel vragen.
Van raadsleden, maar ook van drie insprekers, zoals Wim Kox van de wijkraad Veghel Zuid, Ces Snelders van de wijkraad Veghel West en Jos van Asten, de voorman van het POM, het Platform Ondernemend Meierijstad.Een tunnel onder het kanaal, een nieuwe omleidingsweg om Veghel, of toch het bestaande tracé handhaven, maar op een aantal plaatsen wel (fors) aanpakken. Het is allemaal al meerdere keren genoemd, besproken en bestudeerd en…dat gaat nu weer gebeuren.
Snelle bus
Wel nieuws is het plan voor een soort metro-achtige snelbus, de Bus Rapid Transit (BRT) tussen Eindhoven, Den Bosch en Oss. Met hub-afslagen bij Veghel en Schijndel. De provincie en busmaatschappij Arriva bestuderen dat plan en daar moet volgend jaar meer duidelijkheid over komen.
Erpsewg
Maar de beeldvormende avond werd ook gebruikt om te kijken naar de gevolgen van de forse uitbreding van het aantal nieuwbouwwoningen in Veghels Buiten en de gevolgen daarvan voor de doorstroming maar vooral ook de verkeersveiligheid op de Erpseweg. Die verkeersveiligheid op de Erpseweg wil de gemeente zeker serieus gaan aanpakken, maar de doorstroming is een ander verhaal. Want in alle (ambtelijke) inleidingen en discussies werd wel duidelijk dat eigenlijk alleen een echte (mobiliteits) gedragsverandering daadwerkelijk de verkeersproblematiek kan oplossen. (Veel) meer fietsen, thuis werken, andere werktijden en meer en beter openbaar vervoer zijn eigenlijk absoluut noodzakelijk, maar wethouder Jan van Burgsteden gaf na afloop volmondig toe dat dit de meest moeilijke oplossing is.