Bloemenwijk heeft primeur met breed samenwerkend Actieteam Wijkaanpak
SCHIJNDEL – “Het was voor mij ook een onzeker avontuur, maar het heeft onze verwachtingen overtroffen.” Wilco van den Berg, deel uitmakend van een breed actieteam, is tevreden over de pilot ‘Kijk in mijn Bloemenwijk’. “De burger hoeft niet naar ons te komen, maar wij komen naar de burger toe.” Vertegenwoordigers van de gemeente, Woonmeij, opbouwwerk, de politie en de wijkvereniging gingen op zaterdag 25 september in gesprek met de wijkbewoners.
Men wilde weten wat de wijkbewoners belangrijk vinden. Waar ze zich aan ergeren, welke problemen er spelen en wat zij verwachten van de verschillende overheidsdiensten. Met een leuk tentje, koffie en een koekje werden drempels weggenomen die bijvoorbeeld wel bestaan als mensen een afspraak moeten maken op het gemeentehuis. Vooral in het wijkgebouw liep het storm toen plannen voor nieuwbouw werden gepresenteerd en besproken.
De meerwaarde van de nieuwe aanpak ligt in het samenwerken. In echt contact leggen door in de wijk zichtbaar en bereikbaar te zijn. Iedere hulpverlener of overheidsdienst heeft een eigen terrein. De nieuwe opzet geeft een totaalbeeld van wat de wijkbewoners bezighoudt. Er kan vervolgens gericht actie worden ondernomen om de leefomgeving in de wijk te verbeteren.
Ergernissen over zwerfafval, hangjeugd en verloedering
Bij de buurtsuper staat een vertegenwoordiging van VANG; Van Afval Naar Grondstof. Een fietsende wijkbewoonster stopt bij hun tentje. Zij zegt het irritant te vinden dat de zakken met plastic afval vaak een hele week op straat hangen. Soms raapt ze wel eens wat zwerfafval op, maar de volgende dag ligt er weer een hoop troep. Het is dweilen met de kraan open. Ze heeft al verschillende keren een melding naar de gemeente gestuurd.
Er ontstaat een boeiend gesprek met de VANG-medewerkers. Over oorzaken en mogelijke oplossingen. Misschien moeten zakken open worden gemaakt om te zoeken naar identiteitssporen. Of moet er beter gehandhaafd worden. De medewerkers hebben voorbeelden van zakken bij die niet meegenomen worden door de ophaaldienst. Hard plastic en schuim mag er bijvoorbeeld niet inzitten. “Misschien is het slim om op één dag alle afval op te halen, dan is het voor iedereen duidelijk”, denkt de wijkbewoonster hardop. Ze noemt deze actie een prima initiatief voor zinnige interactie met de overheidsdiensten.
Sommige bewoners spreken ook over verloedering. Naast de veroudering van de gebouwen, gebrekkig (groen)onderhoud, parkeeroverlast en rommel op straat heeft de wijk ook te maken met een verandering van bevolkingssamenstelling. De oorspronkelijke bewoners zijn vertrokken en daarvoor kwamen mensen in de plaats met een andere cultuur en achtergrond. Soms spreekt men elkaars taal niet. Dat gebrek aan contact en de onbekendheid met elkaar voelt niet prettig.
Het smaakt naar meer
Aanstaande woensdag gaat de actiegroep de dag evalueren. Wilco vindt de nieuwe opzet een schot in de roos. Hij zegt dat het fijn is dat de burgers op deze manier alle betrokken diensten zo gemakkelijk kunnen ontmoeten. Dat burgers nu echt merken dat de gemeente zich voor hen inzet. Het maakt burgers ook actiever om zelf mee te werken. Via een app houdt men elkaar op de hoogte en kan men snel inspelen op gebeurtenissen die zich voordoen. Het is goed mogelijk dat ook in andere wijken dergelijke initiatieven gestart gaan worden.
Leefbaarheidsonderzoek in woonwijken
Een leefbaarheidsonderzoek van gemeente Meierijstad leverde bij de Bloemenwijk een score van 7,1 op. Best een goed cijfer, maar wel het laagste van alle wijken. Schijnbaar is het goed wonen in onze gemeente. Een groot actieteam koos op grond van de leefbaarheidsscore de Bloemenwijk uit voor het uitproberen van een nieuwe aanpak. De woningbouwvereniging, de wijkraad, politie en welzijnswerkers gaan in de wijk met mensen in gesprek om de pijnpunten te kunnen verzachten.