CDA Meierijstad blijft pleiten voor tunnel onder N279

MEIERIJSTAD – De CDA-fractie Meierijstad heeft grote bezwaren tegen de manier waarop de provincie de problemen met betrekking tot de N279 (de weg Den-Bosch/Helmond) wil gaan aanpakken.

De provincie heeft recentelijk gezegd dat varianten als een ondertunneling bij Veghel of een omleiding via Mariaheide-Erp niet langer in beeld zijn omdat deze plannen veel te duur zouden zijn.
Bij de varianten die dan overblijven zullen met name Zijtaart en Eerde veel extra verkeersoverlast krijgen en het CDA Meierijstad is het daar absoluut niet mee eens.

Varianten
“De overgebleven varianten zullen de leefbaarheid van Zijtaart en Eerde ernstig beïnvloeden. Zijtaart krijgt of links- of rechtsom te maken met de omleiding N279 en Eerde zal tussen de A50 en het dorp eveneens worden geconfronteerd met een drukke extra weg. Zaken die verder niet benoemd en onderbelicht worden zijn het mogelijke verlies van kostbare landbouwgronden en het deels doorsteken van natuurgebied Wijboschbroek. De flankerende maatregelen om dit allemaal te compenseren worden slecht benoemd”, aldus CDA-burgercommissie Paul van den Broek.

Brussel
Volgens hem is de het oplossen van de verkeersproblemen mbt de N279 een landelijk en zelfs internationaal probleem omdat de verkeersafwikkeling in zuidoost Brabant (Brainport) volledig vastloopt als er geen goede oplossingen komen, En dus zouden het Rijk en Brussel ook mee moeten betalen aan het verbeteren van de weg langs het kanaal.
Tunnel
Wij zijn als CDA fractie van mening dat de tunnel variant wel degelijk serieus onderzocht moet worden op de aspecten leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid. Daaruit zal blijken dat de tunnelvariant de beste oplossing is, maar dat we budget te kort komen. Als het aan de CDA fractie ligt met de kennis van dit moment zal er geen omleiding Zijtaart / Eerde komen maar ligt de focus op de robuuste oplossing van een tunnel. Wij zullen ons standpunt ook kenbaar maken bij onze CDA fractie in de provincie, de tweede kamer en Brussel. 

Reuring
Volgens Van den Broek gaat de provincie nu proberen om via de zogeheten ‘belangentafels’ zoveel mogelijk de varianten promoten die nog overblijven als de duurdere varianten zoals een tunnel niet meer meegenomen worden. “En de provincie zal zo min mogelijk reuring willen geven aan het alternatief tunnel of een eventuele variant daarop door een wegvak bovenlangs te leggen. Ons advies is om aan de belangentafels deel te nemen en daar een constructief kritische houding aan te nemen door vooral vragen te stellen. Het belang van de provincie is om draagvlak te creëren voor een oplossing binnen de door hen voorgestelde alternatieven”, aldus Van den Broek.