Centrum van Veghel moet groots, groen en voor de mensen worden (video)

VEGHEL – Minder auto's, meer groen, beter openbaar vervoer en een goede balans tussen pittoresk en industrieel. Dat zijn enkele belangrijke thema's die donderdagavond aan bod kwamen tijdens de beeldvormende avond over de herstructurering van het centrum van Veghel. Daarbij werden plannen gepresenteerd aan de raad, om vervolgens te kijken of er aan de hand van deze plannen beleid kan worden gevoerd.

Er spelen namelijk nogal wat problemen in het centrum. Eerder berichtten wij al over leegstaande winkelpanden en plekken die een opknapbeurt nodig hebben. Destijds ging het nog om enkele panden. De herontwikkeling van deze panden is al in gang gezet en kwam tijdens deze avond daarom weinig ter sprake. De plannen die nu werden gepresenteerd zijn veel grootschaliger. Het gaat niet om enkele panden die opgeknapt moeten worden, maar om een compleet nieuw ‘stadsgezicht’.

Twee gezichten
“Daarbij is het belangrijk om respect te hebben voor de twee gezichten van Veghel”, vertelt Sander Gorter van Copijn Landschapsarchitecten. “Veghel heeft aan de ene kant de lokale charme langs de Aa, waar het dorp ooit is gesticht, maar aan de andere kant ook grote industriële allure op de kades. Die twee gezichten moet je behouden en met elkaar verbinden”, legt hij uit.

Verder pleit Gorter voor meer groen. Volgens hem is het centrum van Veghel nu vooral ingericht voor auto's en niet voor mensen. “De mobiliteit moet veel minder nadrukkelijk aanwezig zijn. Wegen zoals de Rembrandtlaan, dat nu gewoon een autoweg is, moeten ook plekken worden waar mensen graag komen. Met meer groen kun je dat bereiken.”

Masterplan
Het ‘stedenbouwkundig masterplan’ dat daarna werd gepresenteerd sluit daar naadloos op aan. Een van de belangrijkste manieren om auto's uit het centrum te weren, is volgens dit plan de bouw van een ‘parkeerhub’. Dit is een makkelijk bereikbare parkeergarage dat opgaat in het stadsbeeld en dus niet opvalt. “Die moet op het grensgebied komen van het gebied dat autoluw is en moet plaats bieden aan zo'n 570 auto's”, vertelt Liesbeth van de Pol van Dok Architecten.

Daarbij wordt rekening gehouden met de huidige parkeergelegenheid. Belangrijke winkels zoals supermarkten hoeven het centrum dan ook niet te verlaten. “We willen geen Franse toestanden”, verklaart Gorter. Hij doelt op het typische Franse beeld van megasupermarkten langs de snelweg en in uitgestorven dorpscentra.

Nieuw busstation
Verder pleit het plan voor een nieuw busstation, waarbij dat van Tilburg als voorbeeld dient. “Nu is het busstation een plas asfalt, maar voortaan moet het een plek worden waar je met plezier naartoe gaat. Je moet beschermd zijn tegen de regen, je fiets goed kunnen stallen en als chauffeur normaal kunnen lunchen”, aldus Van de Pol. Ze noemt het busstation van Tilburg als inspiratie. “Maar dan wel in het klein, natuurlijk.”

Ook moet er in het centrum meer ruimte komen voor woningen. Het exacte aantal is nog niet bekend, maar het zou om ongeveer 500 ‘units’ gaan. “Het betreft verschillende soorten woningen: van huur tot koop en van groot tot klein”, zegt Van de Pol.

Positief Kritisch
De raad reageert positief kritisch op het plan. HIER is enthousiast, D66 wil dat er een aantal extra plekken in het plan worden opgenomen en de VVD roept op om de jeugd en lokale projectontwikkelaars erbij te betrekken. “Dat zijn mensen die Veghel écht kennen”, zegt Albert Dominicus van de VVD. Hij wil Van de Pol nog één belangrijk punt meegeven, nadat zij het woord ‘minderwaardigheidscomplex’ liet vallen in haar presentatie. “Als u maar weet dat wij in Veghel géén minderwaardigheidscomplex hebben,” aldus Dominicus.