Cor verrijkt Schijndel met taal en verhaal

"Ik gebruik mijn fantasie en alles wat ik heb meegemaakt"

SCHIJNDEL - Cor van Casteren schreef in de voorbije jaren honderden liedjes, gedichten, toneelstukken en musicals. Hij heeft iets weg van de Grote Vriendelijke Reus uit een van de boeken van Roald Dahl. Met een bedachtzame, betrokken uitstraling en glimmende pretogen haalt hij herinneringen op. De heerlijke zitbank in zijn riante woonkamer gebruikt hij zelden. Zijn creatieve geest staat nooit stil en vaak is hij met verschillende projecten tegelijk bezig.

Veel mensen kennen Cor als conciërge op basisschool De Regenboog met vestigingen in Wijbosch en op de Hoevenbraak. Dit jaar schreef Cor het verhaal en de liedjes voor de musical van de groepen 8. “Ze vroegen of ik dit evenals vorig jaar weer wilde doen”, vertelt Cor. "Een leerling kwam met het idee om iemand in de musical over de wereld te laten reizen. Ja, en dan ga ik mijn fantasie gebruiken, want die heb ik heel erg veel. Alles wat ik heb gezien en meegemaakt zit in mijn hoofd opgeslagen en de ideeën komen eigenlijk vanzelf.”

“Het verhaal moet een beetje geinig zijn en bij kinderen passen,” vervolgt Cor. “Ik bedacht een begin met kinderen die op zolder een oude en heel speciale koffer van hun opa vinden. Daarin zit onder andere een oud dagboek waarin opa Ties schrijft over zijn bijzondere leven. De kinderen zien zijn levensverhaal steeds in delen voorbij komen. Opa blijkt een James-Bond-achtige figuur te zijn geweest. Hij zwemt naar Engeland en werkt daar bij de geheime dienst. Hij reist de hele wereld rond en is ook bij historische gebeurtenissen. Fantasie en werkelijkheid lopen door elkaar. De ontmoetingen zijn altijd bijzonder en hebben grappige en realistische dialogen. De titel van de schoolmusical luidt Fantast-Ties.”

Door de corona beperkingen kon de voorstelling niet op de normale manier gehouden worden in Het Spectrum. Alles scenes werden op school gefilmd en uiteindelijke werden de beelden tot een complete film gemonteerd. Die werd steeds aan kleinere groepen kijkers getoond. TV Schijndel ondersteunde hierbij. De leerlingen bedachten een Green Screen, zodat er mooie beelden van wereldsteden op de achtergrond verschenen. Het werd een groot succes. De ouders vonden het geweldig om te zien. De grote beelden in de filmzaal en het prachtige geluid zorgden voor een unieke musicalervaring.

Naast het schrijven regisseerde Cor dit jaar de musical ook. Hij zegt daarover: “Dat vind ik wel heel bijzonder om met kinderen een rol neer te zetten. Ik zie bij kinderen verlegenheid om uit hun comfort zone te stappen. Zelf vond ik dat vroeger ook heel lastig. Toch heeft toneel en muziek mij heel erg geholpen om de dingen te doen die ik wil doen. Taal is altijd al mijn ding geweest. Het schrijven van woorden met een vulpen op de basisschool vond ik fantastisch. Nu schrijf ik elk script nog steeds met de hand.

Op de middelbare school ging ik bij een toneelgroepje. Eigenlijk was dat niks voor mij, maar toch trok het me aan. De eerste kusscene was bijna een onmogelijke opgave. Na mijn schoolperiode werkte ik in de bouw en tijdens een lange vorstverletperiode schreven we ons in bij een werkgroep dramatische expressie. We waren geïnspireerd door Monty Phyton en gingen zelf een toneelstukje maken. Ik verzon het verhaal. Dit was zo leuk om te doen en ik had er ook wel handigheid in. Sindsdien heeft het schrijven van verhalen en teksten me nooit meer losgelaten.”

Een leven vol met humorrijke taal en tekst

Cor van Casteren schreef vele toneelstukken voor de Boschwegse Toneelgroep, waaronder ook de jubileumvoorstellingen. Al sinds 1977 is Cor actief bij carnavalsvereniging de Dundraaiers. Steeds weer kwamen er sketches, liedjes en toneelstukken van zijn hand. Cor was een succesvol deelnemer aan Klompenklets. Hij schreef honderden liedjes voor vieringen, jubilea, feesten en evenementen. Mensen die een beroep op Cor doen vinden altijd wel gehoor. Hij schreef boeken, revues en gedichten. Altijd weer creatief spelen met taal en er iets bijzonders van maken.

Het schrijven van liedjes en het gebruiken van oude muziek vindt hij het leukst. Daar is hij lang mee bezig, omdat alles precies moet kloppen. Bij het jaarlijkse Liekesfestival zitten zijn creaties bijna altijd bij de prijswinnaars. Het meest trots is hij op het lied “Serpent-Ine”, dat daar de eerste prijs won. Een lied met een dubbele bodem van versierslingers aan de ene kant en daarnaast een Ine die zich als een serpent gedraagt. Ze mochten naar de Brabantse finale en eindigden daar op de derde plaats. Heel eervol was de vermelding van het lied in de Volkskrant. Volgens de recensent was de tekst een voorbeeld van hoe een goed carnavalslied geschreven dient te worden.

Toekomstplannen

Cor heeft nog volop inspiratie en het schrijven van teksten verveeld hem nooit. Soms zit hij een hele avond achter zijn bureau en komt er niks op papier. Meestal komen de woorden en ideeën echter vanzelf en werkt hij aan verschillende projecten tegelijk. Vanaf het begin van het nieuwe schooljaar wil hij dramalessen die kinderen krijgen gaan koppelen aan het verhaal van de musical. De leerlingen krijgen zo meer tijd om zich in te leven en een rol eigen te maken.

Cor doet wat geheimzinnig over de projecten die nog meer op stapel staan. Zo werkt hij aan een spannende roman met een ethische boodschap. Hij heeft volop ideeën over een nieuw toneelstuk voor de Boschwegse toneelgroep met interessante, herkenbare en humorvolle Schijndelse situaties. Ook wil Cor wat meer zelfgeschreven scripts van toneelstukken bij een uitgeverij onderbrengen, zodat andere toneelgroepen ze kunnen aanschaffen. De bank in zijn huiskamer zal het ook in de toekomst vaak zonder Cor moeten doen.