“Dit diploma heeft echt waarde”

VEGHEL – Vorig schooljaar werden de eindexamens als gevolg van de coronapandemie afgelast. Dit schooljaar gingen de examens wél door, maar met extra mogelijkheden. Examenleerlingen mochten hun examens over meerdere tijdvakken spreiden of één cijfer van hun examens laten vervallen. Annelie Zoete en Juul van der Velden vertellen waarom zij van deze opties gebruik maakten.

“Voor mij is het duimvak de beste keuze,” vertelt Annelie Zoete. “Mijn motivatie en vooral concentratie hebben echt te lijden gehad onder corona. Examens spreiden vond ik geen optie, want ik wilde zo snel mogelijk klaar zijn. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat ik een vak zou moeten herkansen. Maar Engels werd mijn duimvak, waardoor ik zonder herkansing voor de mavo geslaagd ben.”

Duimvak

Silke Loverbosch is de mentor van Annelie. Ze legt uit hoe het precies met het duimvak zit. “Dit schooljaar mogen examenleerlingen één cijfer van het examen buiten beschouwing laten. Dat cijfer telt dus niet mee voor de slagingsregeling. Je legt als het ware een duim op het cijfer van het betreffende vak. Voor havo en vwo mocht dit niet voor de vakken Engels, Nederlands en wiskunde. Voor vmbo en mavo mocht dit niet voor Nederlands. De examencommissie van school beoordeelde per leerling of en welk duimvak toegepast zou worden. Voor Annelie was dat dus Engels.”

Verdiend diploma

Sommige mensen denken dat het duimvak het diploma minder waard maakt. Dat is niet zo, benadrukt Silke Loverbosch. “Dit diploma heeft echt waarde. Annelie heeft het maximale uit haar examens gehaald. De afgelopen anderhalf jaar hebben veel leerlingen het lastig gehad. Zij moesten online lessen volgen of op school de hele dag in hetzelfde lokaal lessen volgen.” Annelie knikt: “Voor mij was het heel lastig om de hele dag op dezelfde stoel te moeten zitten. School wist dat ook wel en heeft me goed begeleid en op het examen voorbereid. Nu kan ik deze periode afsluiten. Ik heb veel zin om te beginnen aan de mbo-opleiding sociaal werker!”

Silke Loverbosch en Annelie Zoete

Meer tijd

Juul van der Velden besloot om haar havo-examen gespreid te maken. Normaal maken leerlingen hun examens allemaal in het eerste tijdvak en vallen de herexamens in het tweede tijdvak. Zo ging het ook toen Juul twee jaar geleden haar examen mavo deed. Dit schooljaar mochten leerlingen examens spreiden over de eerste twee tijdvakken. “Dat gaf mij meer rust,” vertelt Juul. “De twee lastigste vakken heb ik doorgeschoven naar het tweede tijdvak, zodat ik meer tijd had om goed te leren. Deze mogelijkheid zorgde dat ik meer rust had en minder gestrest mijn examens inging.”

Rust en vertrouwen

Het Zwijsen College adviseerde de examenleerlingen om alle examens in het eerst tijdvak te doen. Mentor Irene Jansen: “Dat advies gaven we dus ook aan Juul, omdat we oprecht dachten dat dit haalbaar was. We hebben met haar de voor- en nadelen besproken. Compliment voor Juul die heel goed heeft nagedacht over het spreiden van haar examens en haar eigen keuze heeft gemaakt.” Voor Juul was het prettig dat ze al voor het tweede tijdvak begon de uitslag van de examens uit het eerste tijdvak wist. “Die examens zijn allemaal goed gegaan. Dat geeft me extra rust en vertrouwen.” Juul moet nog één examen doen. Daarna blijft ze nog even op het Zwijsen College, want volgend jaar stroomt ze door naar vwo 5.

Irene Jansen en Juul van der Velden