Dodehoeksticker op bussen: ' als jij de chauffeur ziet, ziet hij jou ook'

EINDHOVEN – Zevenhonderd bussen van de Brabantse vervoersorganisatie Bravo zijn beplakt met dodehoekstickers. Juul van Hout, directeur van Hermes, presenteerde officieel de sticker die sinds kort op alle 700 Bravo-bussen prijkt. Dat deed hij op het Montessori College in Eindhoven, samen met gedeputeerde Renze Bergsma van de provincie Noord-Brabant en de Eindhovense wethouder Monique van List.



De sticker wijst fietsers erop waar ze veilig en zichtbaar fietsen. Dat is rechts achter de bus, op een afstand van minstens 3 meter. Dat konden de onderbouwleerlingen vandaag in de praktijk ondervinden. Ze kregen verkeersles in de bus en mochten zelf achter het stuur plaatsnemen om te zien wat de buschauffeur ziet.

Chauffeur William wees ze ook duidelijk op wat hij níet ziet: de zogenaamde ‘dode hoek’. Brabantse feiten Voordat de praktijkles begint, trekt Renze Bergsma de jeugd bij de les met wat Brabantse feiten. “Helaas vielen er vorig jaar in Brabant 150 doden in het verkeer. Veel van die ongelukken zijn te voorkomen, omdat ze in 90% van de gevallen veroorzaakt worden door het eigen gedrag. Dus jij kan bij jezelf bedenken: hoe gedraag ik me in het verkeer? Het verkeer kent veel gevaren. Vandaag hebben we het over één van die gevaren: de dode hoek. De belangrijkste les: als jij de chauffeur ziet, ziet hij jou ook.”

Daar sluit Monique List, wethouder van de gemeente Eindhoven, zich bij aan. Ze steunt deze actie van NUL verkeersdoden Brabant dan ook van harte. “Het is druk in het verkeer. Om het voor fietsers veilig te houden, zorgt de gemeente voor een goede inrichting van de fietspaden,” legt ze de leerlingen uit. “Verkeersveiligheid heeft bij ons de hoogste prioriteit. En jullie kunnen daarbij helpen: door rekening met elkaar te houden in dat drukke verkeer.”

Brabant gaat voor NUL verkeersdoden De publiekscampagne Brabant gaat voor NUL verkeersdoden maakt weggebruikers bewust van hun eigen gedrag in het verkeer. De focus van de campagne ligt in 2019, net als in de drie voorgaande jaren, op alert zijn in het verkeer. Eerder spoorde de campagne aan de ogen op de weg te houden (niet op je mobiel) en geen alcohol, drugs en medicijnen te gebruiken. Vorig jaar was het thema snelheid, dit jaar is dat zichtbaarheid.