Een andere aanpak voor vastgelopen leerlingen

Patrick en René zoeken een andere oplossing en slaan een nieuwe weg in.

MEIERIJSTAD – Volgens een van hun leerlingen zijn Patrick van Lierop en René Höppener geen docenten maar mensen. Een collega van het Udens College stelt dat leerlingen zich bij hen geen nummer maar een mens voelen. Mooie complimenten die aangeven dat de aanpak van beide docenten op waardering kan rekenen in hun omgeving. Sinds december 2021 timmeren zij met hun onderneming Onderwijzers.eu aan de weg om het leven van vastgelopen leerlingen weer op de rails te krijgen.

Speelt de methodiek van zelfstandig leren een rol? Ontbreekt er rust in de klas? Is er sprake van een vijandige sociale omgeving? Leiden sociale media en games te veel af of ondergraven die het zelfbeeld van jongeren? Hebben ouders te weinig aandacht voor hun kinderen? Is het onderwijssysteem te onpersoonlijk en te grootschalig? Komt het door de impact van corona en het online onderwijs? Of zijn er veel factoren die een rol spelen?

Feit is dat er steeds meer jongeren rondlopen met psychische problemen. Ze hebben moeite met leren en concentreren, voelen zich eenzaam of hebben weinig zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld. De benodigde motivatie en discipline om leerstof te verwerken kan nauwelijks worden opgebracht. Steeds meer jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar lopen vast in het onderwijs. In de media verschijnen hierover regelmatig alarmerende berichten van scholen, hulpverleners en de jeugdzorg.

Bijzondere omstandigheden vragen om een bijzondere aanpak

De docenten Patrick van Lierop (47) en René Höppener (45) hebben zich het lot van de vastgelopen leerlingengroep aangetrokken. Volgens beiden is er echt een andere aanpak nodig om hun welzijn en schoolloopbaan weer op het goede spoor te krijgen. Ze bedachten daarvoor een programma onder de naam Onderwijzers.eu. Door deze leerlingen wekenlang persoonlijke aandacht te geven, in een andere (natuurlijke) omgeving te laten reflecteren op wat ze willen en wie ze zijn, kunnen zij weer uit het dal klimmen. Ze worden daarbij weggehaald uit hun school- en thuissituatie.

Inmiddels lopen er allerlei contacten om het programma rond te krijgen. Daarbij spelen financiën een grote rol. Patrick en René zijn met verschillende instanties in gesprek. Of ze hun plan daadwerkelijk van de grond gaan krijgen is afhankelijk van de resultaten die hierbij worden geboekt.

Op de site https://www.onderwijzers.eu/ staan de speerpunten van de aanpak en is ook een dagprogramma te zien. De vastgelopen leerlingen trekken in een groep de hele dag met elkaar op. Ze krijgen allerlei activiteiten aangeboden waaronder groepscoaching, vakspecifiek onderwijs, sport en techniek. Er wordt door de leerlingen gewerkt aan zelfgekozen doelen die met ouders en begeleiders worden afgestemd.