Enirgy begint ook in Meierijstad voucheractie om lokale horeca te helpen

MEIERIJSTAD – Duurzaamheid, idealisme en activisme. Dat zijn de drijfveren van Bart-Jan van Alebeek, directeur van het Vughtse bedrijf Enirgy. Dat bedrijf plaatst onder meer zonnepanelen en andere duurzame voorzieningen. Inwoners van Meierijstad die zaken doen met Enirgy krijgen nu een voucher. Die kunnen ze besteden bij een lokale horecagelegenheid.

“Ik heb het gevoel dat in deze coronatijd de zaken oneerlijk zijn verdeeld. Het ene bedrijf dreigt ten onder te gaan, het andere bedrijf profiteert ervan,” zegt Van Alebeek. Dat druist in tegen zijn gevoel van rechtvaardigheid en daarom wil hij iets doen voor horecaondernemers die niet denken in termen van dreiging, maar in termen van kansen. Een aantal horecaondernemers in Meierijstad heeft zich al aangemeld voor de voucheractie, anderen zijn welkom.

Winterpark en sponsorloop

Van Alebeek sponsort ook het winterpark in Schijndel. Hij droeg ook bij aan de sponsorloop van de firma Den Ouden die was bedoeld om de plaatselijke horecaondernemers een steun in de rug te geven. “Dat was een mooie actie, maar die hield op. Ik ben nogal idealistisch en activistisch en dacht: waarom houdt dat op. Daar kon ik geen reden voor bedenken, dus ik ben op dat pad verder gegaan.”
Het bedrijf van Van Alebeek doet het goed en dat wil de eigenaar delen. Een voucher is 17 euro waard. Dat is symbolisch voor de 17 duurzame ontwikkelmethodes van de Verenigde Naties.

Duurzame impact

De horecabedrijven die Van Alebeek op voorhand heeft benaderd zijn van ondernemers die nieuwe initiatieven nemen om te overleven. “Mijn drijfveer is hoe ik duurzame impact kan hebben. Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers zich door de coronacrisis opnieuw moeten uitvinden. Ik hoop dat we op die manier in Meierijstad kunnen samenwerken. Er zijn nu veel mensen die artikelen buiten Meierijstad en zelfs buiten Nederland bestellen. Maar het gaat ook om werkgelegenheid in de eigen gemeente,” aldus Bart-Jan Alebeek.


De ondernemers die nu meedoen zijn enthousiast. “Wij geloven sterk in lokaal ondernemen, en dat doen we eigenlijk al 25 jaar”, vertelt Gerard Wollerich, eigenaar van restaurant Wollerich in Sint-Oedenrode. “Dat zie je terug in onze ingrediënten en recepten. Wij vinden het bovendien heel netjes wat Enirgy doet, dat ze aan de horecaondernemers denken in deze tijd.”


Daar is Jasper van der Heijden, eigenaar van Tramhuys Bar & Food in Schijndel, het mee eens: “In deze tijd moeten we als horecaondernemers creatief kijken naar wat er wél kan. Daarbij is het vooral belangrijk dat we momenten zoeken om met onze gasten in contact te blijven. Daar draagt deze actie ook aan bij: overal waar je op een positieve manier onder de aandacht wordt gebracht, is dat mooi. Ook is het natuurlijk financieel een steuntje in de rug. Daar zijn we heel dankbaar voor.”