“Het Zwijsen College heeft een duidelijke ambitie”
Nieuwe directeur
“De waarheid gebiedt met te zeggen dat ik niet de eindstreep heb gehaald op het Zwijsen College,” bekent Birgit. “Ik ben overgestapt naar Beekvliet in Sint Michielsgestel. Dat had een praktische reden. Ik kon op ‘het Zwijsen’ alleen kiezen uit gymnasium A of B. Op Beekvliet had ik meer keuze om mijn eigen leerroute te bepalen. Verder had ik het op het Zwijsen erg naar mijn zin. Ik heb er een fijne, gezellige tijd gehad en er was veel ruimte voor het sociale aspect.”
Sociaal en persoonlijk
Na ruim 30 jaar maakte Birgit opnieuw kennis met het Zwijsen College. En dat voelde meteen goed. “Toen ik op school rondliep voelde ik dat het sociale aspect nog steeds belangrijk is op het Zwijsen. Tot mijn grote vreugde is er écht persoonlijke aandacht voor de leerlingen en trouwens ook voor collega’s onderling. Dat heeft zich inmiddels ook vertaald in meer ruimte voor individuele ontwikkeling en leerroutes.” Birgit lacht: “Als ik nu op ‘het Zwijsen’ leerling was geweest, had ik waarschijnlijk de overstap naar een andere school niet gemaakt. ”
Ambitieus en gedreven
Een prettige sfeer is belangrijk, vindt Birgit. Pas als leerlingen met plezier naar school gaan, kunnen ze ook echt het beste uit zichzelf halen. En die ambitie heeft het Zwijsen College zeker. Birgit: “Deze school heeft een duidelijke ambitie: het beste uit leerlingen én het team halen. Wat me aanspreekt is dat alle medewerkers daar heel gedreven én doelgericht aan werken. De ambities zijn duidelijk verwoord in het schoolplan en je merkt dat er goed is nagedacht hoe je planmatig die ambities kunt bereiken. De school wil zich blijven ontwikkelen en dat is mooi. Onderwijs is nu eenmaal altijd in ontwikkeling.”
LEES OOK: Nieuwe ontwikkelingen voor het Zwijsen College
Excellente school
Wat goed is, moet je goed houden: dat is de overtuiging van Birgit. “Het Zwijsen College is een excellente school. Deze erkenning kreeg de school onder andere voor de manier waarop ze versnelling en verbreding aan vwo-leerlingen biedt. “Mijn overtuiging is dat zulke individuele leerroutes echt bijdragen om het beste uit een leerling te halen. Uiteraard is het mijn ambitie om een de erkenning excellente school te behouden. Daarnaast wil ik aandacht geven aan gedeeld leiderschap van docenten en leerlingen. Meer ‘baas’ zijn over je eigen ontwikkelproces is belangrijk voor je motivatie. Voor leerlingen is het ook een goede voorbereiding op het vervolgonderwijs. Voor docenten biedt de ontwikkeling van ‘kennisexpert’ naar coach ook nieuwe uitdagingen.”
LEES OOK: Fioretti en Zwijsen krijgen predikaat Excellent
Studiekeuze
Juist de kloof tussen middelaar onderwijs en hbo en universiteit is al jaren een zorg. Birgit heeft er in de praktijk veel mee te maken. Als opleidingscoördinator en onderwijsmanager in het hbo merkte ze dat veel eerstejaars studenten uitvallen. “Veel studenten geven aan dat hun studiekeuze tegenvalt. Loopbaanoriëntatie op de middelbare school is daarom belangrijk. Dat is een thema dat me na aan het hart ligt. Daarnaast geven veel eerstejaars aan dat ze niet goed voorbereid zijn op het zelfstandig werken en plannen op het hbo. En daarmee zijn we terug bij de ambitie om leerlingen op het Zwijsen College meer zelfstandigheid, regie en verantwoordelijkheid te geven.”