Houdbaarheidsrevolutie ontstaat tijdens Veghels congres
VEGHEL – Enkele fabrikanten en supermarkten, zoals Jumbo, Albert Heijn, FrieslandCampina en Unilever, gaan samenwerken om de houdbaarheidsvermeldingen van levensmiddelen te verduidelijken. Dat werd bekend gemaakt tijdens het congres ‘Halving Food Waste in Europe’, dat deze week aan de Noordkade in Veghel georganiseerd wordt.
De bedrijven sluiten zich aan bij ‘Coalitie houdbaarheid’, dat tijdens het Veghelse congres opgestart werd door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), Too Good To Go en stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Deze coalitie wordt ondersteund door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en het voedingscentrum.
Kijk-ruik-proef
Het doel van deze samenwerking is om een duidelijker onderscheid te maken tussen THT (Ten minste houdbaar tot) en TGT (Te gebruiken tot). Uit onderzoek blijkt al vele jaren dat minder dan de helft van de Nederlanders het verschil tussen beide termen goed kan uitleggen. Daarnaast kwam er uit een campagne van stichting Samen Tegen Voedselverspilling en het voedingscentrum naar voren dat de consument meer vertrouwen heeft in het gebruik van producten na de THT-datum, wanneer er meer duidelijkheid over op verpakkingen staat.
En dus gaat Coalitie Houdbaarheid hiermee aan de slag. Op de verpakkingen van produceten moeten stickers komen met een THT-icoon of TGT-icoon. Deze icoontjes moeten duidelijk aangeven wat er met de houdbaarheidsdatum op de verpakking gedaan moet worden. Op het THT-icoon is een pijl met een oog, neus en mond, met de tekst ‘Vaak goed na datum. Kijk, ruik en proef’. Het TGT-icoon is een opgestoken hand met de tekst ‘Gebruik voor of op de datum. Niet gebruiken na datum’. Naast het gebruik van de nieuwe logo’s, moeten ook de houdbaarheidsdata van enkele niet-bederfbare producten verdwijnen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld zout, honing en azijn.
De coalitieleden zien de THT-datum als richtlijn, niet als een ultimatum. Debora van der Zee-Denekamp van Unilever: “Wij willen graag dat mensen van onze producten genieten en ze niet onnodig verspillen. Veel van onze producten zijn ook na de THT-datum goed. We willen consumenten duidelijk maken dat ze onze producten veilig kunnen gebruiken en na de THT-datum zelf gemakkelijk kunnen beoordelen of ze nog goed smaken, door te kijken, ruiken en proeven.” Bob Mulder van FrieslandCampina: “Door de nieuwste technieken om zuivel te verpakken, zijn melk en yoghurt vaak nog langer goed dan je denkt. Door te kijken, ruiken en proeven kun je als consument heel goed zelf beoordelen of het nog geschikt is voor consumptie. Daarom staat binnen een half jaar op onze producten het kijk-ruik-proef-logo.”
Koploper Nederland
Volgens Toine Timmermans, directeur van stichting Samen Tegen Voedselverspilling, loopt Nederland voorop in de strijd tegen voedselverspilling: “Tijdens het congres zagen we dat het netwerkmodel dat wij in Nederland ontwikkeld hebben om voedselverspilling aan te pakken, gezien wordt als inspirerend voorbeeld. Nederland wil de koploperspositie ook nemen om te laten zien dat je voedselverspilling kan verminderen door als voedselindustrie je verantwoordelijkheid te nemen.”
In Nederland werd in 2023 ongeveer 2 miljard kilo voedsel verspild. Tussen de 24 en 38 procent hiervan werd gedaan door de consument. Zo’n 10 procent daarvan kwam door onduidelijkheid rondom de verschillende houdbaarheidsdata. Het gebruik van de logo’s zou dus tussen de 48 en 76 miljoen kilo aan voedselverspilling tegengaan.