Inwoners waarderen dienstverlening gemeente met een mooie 8
SINT-OEDENRODE – Inwoners willen graag dat een telefoon vlot wordt opgepakt als ze naar de gemeente Meierijstad bellen. Dat een klacht of vraag met voortvarendheid en begrip wordt afgehandeld. Volgens de lokale Rekenkamercommissie, die de tevredenheid hierover meet, gaat dat 4 jaar na de gemeentefusie goed. De dienstverlening scoort een mooie 8.
Donderdagavond maakte voorzitter John Verhoeven van de Rekenkamercommissie Meierijstad dit cijfer bekend tijdens een online informatiesessie. Het cijfer wordt door de inwoners zelf gegeven en heeft betrekking op hun ervaring met onder andere het klant contact centrum (kcc), burgerzaken en bijzondere bijstand.
De gemeente gebruikt ook twintig mystery guests die onderzoek doen naar de kwaliteit van de dienstverlening. Meierijstad kreeg vorig jaar bijna 100.000 telefoontjes te verwerken. Daarnaast waren er ongeveer evenveel aanvragen voor diensten zoals paspoorten en vergunningen.
Meierijstad had na de fusie in 2017 van de voormalige gemeenten Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode een slechte start op het gebied van dienstverlening. De gemeentelijke organisatie had te maken met een slechte telefonische bereikbaarheid en een moeizame dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen. Dat kwam omdat medewerkers moesten wennen aan andere manieren van werken, nieuwe computersystemen en andere collega’s.