Jumbo verliest marktaandeel
VEGHEL- De opmars van Jumbo was jarenlang niet te stoppen. Maar 2022 was niet bepaald een geluksjaar voor het supermarktconcern. Het marktaandeel van Jumbo daalde volgens marktonderzoeker Circana met 0.4%. Dat lijkt weinig, maar dat betekent een omzetverlies van miljoenen euro’s.
De cijfers uit het onderzoek staan ter discussie, zo meldt het Brabants Dagblad. Volgens een woordvoerder van Jumbo daalde de omzet met 0,2% en kwam de omzet voor het eerst boven de 10 miljard euro uit.
Volgens het onderzoek van Circana had Jumbo in 2022 een marktaandeel van 21,1%. Grote concurrent Albert Heijn wist 1% extra martkaandeel te veroveren. Daarmee heeft deze supermarktketen 36,5% van de markt in handen. Discounters Aldi en Lidl zagen samen hun marktaandeel toenemen met 0,6%. Een logische verklaring hiervoor lijkt de hoge inflatie, waardoor meer mensen boodschappen doen bij de goedkoperere supermarkten.