Middelbare scholieren weer welkom op school
SCHIJNDEL – “Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid die we dragen met onze leerlingen en hun ouders”, vertelt Toos Michon, directeur van de havo/vwo-afdeling van het Elde College in Schijndel. We merken dat onze leerlingen keurig meewerken en blij zijn dat ze elkaar op school weer kunnen ontmoeten. Ik ben ook trots op onze docenten. Vanaf 15 maart maakten we een plotselinge ommezwaai naar online lesgeven en nu hebben ze feitelijk een dubbele opdracht”.
Toos Michon vertelt over hoe er op de eerste schooldag van het Elde College aan toe gaat. “De leerlingen komen gespreid naar school. We gebruiken nu zes ingangen in plaats van twee. De leerlingen hebben een aangewezen plek voor hun fiets en volgen de kortste route naar hun lokaal. Overal proberen we de 1,5 meter afstand te bewaren. We hebben duidelijke pictogrammen die het loopverkeer reguleren. In elke klas hebben we schoonmaakartikelen.
Leerlingen maken hun eigen meubilair schoon en blijven vier lessen lang op dezelfde plek. De docenten wisselen van lokaal. We hebben alle lokalen opgemeten en berekend hoeveel leerlingen erin kunnen. Dit varieert van 8 tot 15. Leerlingen van het praktijkonderwijswijs gaan 3 á 4 dagen per week naar school. Vmbo-leerlingen twee dagdelen en havo/vwo-leerlingen 1 á 2 dagdelen.”
Dubbele opdracht voor docenten
“Iedereen is blij dat de scholen weer open zijn. Docenten vinden het fijn om hun leerlingen weer in het echt te zien, voordat de zomervakantie begint. Ze willen graag weer een beetje terug naar het vroegere normaal. De online lessen liepen steeds beter. Hiermee gaan we gewoon door. Op school krijgen de leerlingen nu vooral hulp bij de verwerking van de leerstof en individuele begeleiding.
We hebben ook de leerlingenraad om advies gevraagd over hoe we de schoollessen zo goed mogelijk kunnen inrichten. Daar kwamen bruikbare ideeën uit. Zo geven de leerlingen nu vooraf al hun vragen door aan de docent. Die geeft dan eerst uitleg over de meest gestelde vragen. Dat voorkomt dat er heel lang over een hele individuele vraag wordt gesproken, waar de rest niets aan heeft."
"Het lesmodel dat we nu gebruiken is opschaalbaar. Mogen er dadelijk weer grotere groepen naar school, dan blijven we deze werkwijze gebruiken”, aldus de directeur.