Omzet en marktaandeel Jumbo in 2024 gedaald (video)

VEGHEL – Jumbo heeft vorig jaar de omzet met 2,7 procent zien dalen tot 10,72 miljard euro. Dat is woensdagmiddag bekend gemaakt op het hoofdkantoor in Veghel. Het omzetverlies komt vooral door het stoppen van de tabaksverkoop wat ruim 400 miljoen heeft gekost en het verzelfstandigen van de restaurant keten La Place.

De vorig jaar aangekondigde reorganisatie van het hoofdkantoor in Veghel, waar 1400 mensen werkten, is inmiddels doorgevoerd en daardoor zijn 350 banen verloren gegaan.
Dit levert Jumbo in 2025 een kostenbesparing op van 50 miljoen euro. Het stoppen van de (top)sportsponsoring levert een besparing op van 20 miljoen euro.
Het marktaandeel van Jumbo is in 2024 met 0,5 procent gedaald naar 20,5 procent, maar Jumbo-topman Ton van Veen rekent er stellig op dat eind vorig jaar de weg naar boven al is ingezet en dat 2025 een beter jaar zal gaan worden.

 

Inkoop
Jumbo heeft in 2024 ook duidelijk problemen gehad omdat er is overgestapt naar een andere, veel grotere, Europese inkoop-organisatie (Everest en Epic Partners) waardoor er met regelmaat lege schappen te zien waren van bepaalde A-merken. Dat heeft Jumbo 150 miljoen euro gekost, maar volgens Van Veen was die overstap ‘absoluut noodzakelijk’ omdat Jumbo procenten te duur inkocht.
“En ik durf niet te zeggen wat er met Jumbo zou zijn gebeurd als we die overstap niet gemaakt hadden”, aldus Van Veen, die daaraan toevoegt dat Jumbo zeker een zelfstandig familiebedrijf is en blijft.
Volgens de CEO van Jumbo zijn alle speculaties dat Jumbo wellicht verkocht zou worden dan ook onjuist.
Door goedkoper in te kopen heeft Jumbo in 2024 voor 150 miljoen euro aan prijsverlagingen kunnen doorvoeren om zo de klanten te laten profiteren.
Wat Jumbo ook geld heeft gekost is het besluit om, uit duurzaamheidsoverwegingen, geen reclame meer te maken voor vers vlees.

 

Winkeldiefstallen
Jumbo heeft in 2024 ook veel aandacht getrokken met de publiciteit over het grote aantal winkeldienstallen. Die winkeldiefstallen kostten Jumbo in 2023 zo’n 100 miljoen euro waardoor er over dat jaar maar een schamele winst van 22 miljoen euro overbleef. Alle acties die zijn ingezet om die winkeldiefstallen te verminderen hebben volgens Van Veen ertoe geleid dat het aantal winkeldiefstallen met ongeveer 30 procent is afgenomen zodat hiervoor een verlies van circa 70 miljoen euro genoteerd kan worden.

 

Nieuw Foodmerk
Jumbo verwacht ook veel van het vorig jaar geïntroduceerde foodmerk “Jumbo’s “, producten die tussen A-merken en huismerken in moeten komen. “Het gat tussen A-merken en huismerken is duidelijk te groot geworden en daar willen wij met Jumbo’s op inspelen”, aldus Van Veen.
Tegenover de wat teleurstellende ontwikkelingen in Nederland staan volgens de Jumbo topman wel heel positieve geluiden uit België.
Jumbo groeide vorig jaar in België met 22 procent en heeft daar nu 37 winkels.
In Nederland was voor het eerst sinds jaren sprake van een kleine afname van het aantal winkels: 689 nu tegen 692 in het jaar ervoor.
Maar ook op dat gebied verwacht Jumbo in 2025 weer te kunnen rekenen op groei.

 

Vooruitzichten
Voor 2025 blijven er volgens Jumbo nog veel vraagtekens over een mogelijk herstel van de markt. “Daarvoor zijn de economische en politieke omstandigheden nog te onzeker, maar door alle maatregelen die we hebben genomen kunnen we nu weer volop inzetten op groei”, aldus de Jumbo-topman.