Openbaar vervoer Meierijstad kan veel beter
Gemeente legt mobiliteitsvisie ter inzage
MEIERIJSTAD – In maart 2019 presenteerde het Platform Ondernemend Meierijstad een alarmerend rapport. Voorzitter Herman Moolenaar zei toen: “Het zit shocking klem op de wegen in Meierijstad". Eind van dat jaar kwam de bevestiging van die stelling van de ANWB. Het verkeer op de N279 bij Veghel slibt langzaam dicht.
Ondertussen wordt er wel aan oplossingen gewerkt of over nagedacht. Vorig jaar zijn 400 inwoners ondervraagd over de verkeersproblemen in Meierijstad. Bureau Goudappel heeft onderzoek gedaan en dat leidde samen tot de Mobiliteitsvisie. Conclusie: er is heel veel werk aan de winkel om de verkeerstromen Meierijstad in beweging te houden. Eén van de mogelijkheden is beter openbaar vervoer. Daar is in Meierijstad nog een wereld te winnen.
Verbreding A50
De gemeente legt vanaf 16 juni de mobiliteitsvisie ter inzage. Dan kan iedereen er tot 27 juli een mening over geven. Goudappel heeft een waslijst aan aandachtspunten. Ook daar speelt de alsmaar groeiende verkeerstroom naar en van Veghel een belangrijke rol. De A50 moet verbreed worden naar 2x3 rijstroken, is te lezen. Er moet een nieuwe aansluiting komen bij bedrijventerrein de Dubbelen. Ook ontsluitingen van bedrijventerreinen Duin en Vlagheide in Schijndel zouden beter moeten.
Er staan veel meer bekende knooppunten op de lijst. Bijvoorbeeld de veiligheid van de weg tussen Schijndel en Sint-Oedenrode en dan vooral ter hoogte van Kampeerwinkel De Wit waar het altijd druk is.
De veel besproken Eerdsebaan tussen Schijndel en Eerde staat hoog op de lijst. Zo ook de Pastoor van Haarenstraat in Mariaheide waar nu zoveel om te doen is omdat fietsers en brommers er over het voetpad razen.
Openbaar vervoer
Het rapport gaat niet alleen maar over auto’s. Een groot deel gaat over openbaar vervoer en dan blijkt dat Meierijstad er bekaaid vanaf komt. Er zijn geen goede busverbindingen tussen Sint-Oedenrode en Den Bosch. Ook niet tussen Schijndel en Eindhoven of tussen Veghel en Den Bosch en Veghel en Nijmegen.
In Erp is er ’s avonds na 19.00 uur en in het weekend volgens de onderzoekers helemaal geen goede busverbinding. De bereikbaarheid van de kleine kernen met het openbaar vervoer is ondermaats. Datzelfde woord ondermaats gebruiken de onderzoekers voor de levendigheid en de voorzieningen op het busstation in Veghel.
Om de verkeersproblemen van en naar bedrijventerreinen en de Noordkade op te lossen zou er eigenlijk iets gevonden moeten worden voor de zogenoemde ‘last mile’. Het idee is om deelfietsen in te zetten zodat de stroom mensen naar de bedrijventerreinen en de Noordkade wat verder weg kunnen parkeren en die laatste kilometer (last mile) met een deelfiets kunnen gaan.
Snelbusbaan
Als het gaat om openbaar vervoer adviseren de onderzoekers een Bus Rapid Transit tussen Eindhoven, Veghel, Uden en Nijmegen. Een BRT is een buslijn waarmee grote aantallen passagiers worden vervoerd. Het is bedacht om te concurreren met een metro. Om dat mogelijk te maken moeten de bussen over een vrije baan kunnen rijden.
Dan zouden er grotere en betere busstations moeten komen in het centrum van Veghel en aan de Eerdsebaan. Dat zijn busstations met oplaadpunten voor elektrische fieten, kluisjes en deelfietssystemen.
Een ander voorstel is om de HOV-lijn tussen Eindhoven, Sint-Oedenrode, Schijndel en Den Bosch op te waarderen. En er wordt een proef voorgesteld met collectief vervoer van Uden/Veghel naar Eindhoven. De reistijd met de bus tussen Veghel en Den Bosch zou moeten worden verkleind.