Operatie Market Garden: 'Steeds meer jongeren zijn geïnteresseerd in de oorlog'

MEIERIJSTAD – “Het gaat niet om de veteranen of om ons. Het gaat om de kinderen. Die moeten zich realiseren wat vrijheid is”. Dat zegt René de Ridder, penningmeester van de organisatie Operation Market Garden.

Deze organisatie presenteerde woensdag onder meer een magazine dat helemaal is gewijd aan OMG. Burgemeester Kees van Rooij van Meierijstad en Karel van Soest, voorzitter van OMG en burgemeester van Boxmeer namen de eerste exemplaren in ontvangst uit handen van een aantal kinderen.

Kinderen zijn heel belangrijk. Van Rooij hamerde daar eerder deze week al op tijdens een bezoek aan school waar ook over de bevrijding werd gesproken. Woensdag lag daar weer het accent op. 



OMG bestaat uit twee belangrijke pijlers. De eerste is de colonne van historische militaire voertuigen die ’s morgens vanuit Leopoldsburg vertrekt. Via Eindhoven komt de stoet ’s middags aan in Sint-Oedenrode om vervolgens door te rijden naar Veghel.

De tweede belangrijke pijler is het basecamp dat ruim een week op de Vlagheide in Schijndel wordt ingericht. Honderden mensen uit de hele wereld zullen daar attributen uit de Tweede Wereldoorlog laten zien.

De organisatie OMG is heel blij met de Vlagheide. Die biedt qua inrichting meer mogelijkheden voor betere opstelling van militaire voertuigen en bijvoorbeeld luchtafweergeschut. Er zijn op dat kamp extra evenementen.

Komt Van Eerd met Spitfires?

Zondag 15 september zullen er historische vliegtuigen overvliegen. Meerdere bronnen beweren dat Frits van Eerd, topman van Jumbo in Veghel, mee zal doen met twee Spitfire’s die hij vorig jaar heeft gekocht. “Wij hebben het gerucht ook gehoord. Het zou mooi zijn als dat gebeurt”, aldus De Ridder.

Donderdag 19 september staat helemaal in het teken van de veteranen. Ook dan zijn er extra activiteiten met en voor de oud-strijders. Maar het gaat om de kinderen. De Ridder: “We zijn er trots op dat wij de vrijheidsgedachte met het basecamp kunnen overdragen aan de jeugd. Jongeren zijn visueel ingesteld en daar helpt zo’n basecamp heel goed bij. Wij hopen dat ze een beter inzicht krijgen in hun afkomst en wat het betekent vrij te zijn”.

Karel van Soest zei daarover: “Wij merken dat steeds meer jongeren geïnteresseerd zijn in de Tweede Wereldoorlog. Ook onder Duitse jongeren. Er is in Duitsland een hele generatie die zich realiseert wat hun voorouders hebben gedaan en die daar iets mee willen. Allemaal voelen die jongeren zich vrije Europeanen en door alles wat er momenteel aan de buiten- en binnengrenzen van Europa gebeurt weten ze heel goed dat die vrijheid niet vanzelfsprekend is. Wij willen een leerschool zijn van hoe bijzonder dat inderdaad is.”

Burgemeester Van Rooij van Meierijstad is trots dat het bascamp in zijn gemeente komt. Hij prees de passie van alle vrijwilligers die daar straks actief zijn.

Er worden in de week van 15 september tienduizenden bezoekers op het basecamp verwacht. De organisatie riep iedereen op online kaarten te bestellen om wachtrijen bij de kassa te voorkomen.

Voor uitgebreide informatie zie de website van Operatie Market Garden.



Foto: De burgemeesters Van Rooij (l) en Van Soest kregen het eerste exemplaar van het OMG Magazine