Provincie presenteert 5 varianten voor N279 tussen Veghel en Asten ‘geen tunnelbak of 100 kilometer-weg’
DEN BOSCH – De N279 tussen Veghel en Asten krijgt, als het aan de provincie ligt, geen ‘tunnelbak’ en wordt ook geen traject waar je straks 100 kilometer per uur mag rijden. De provincie heeft dinsdag vijf varianten voor de weg die deels langs de Zuid-Willemsvaart loopt gepresenteerd. Die varianten zullen nog verder onderzocht worden. Daarna wordt er eind 2026 een definitieve keus gemaakt
De provincie probeert al lange tijd om de N279 aan te pakken. Zo ging er in 2014 een streep door een ‘ruit’ om Eindhoven en vernietigde de Raad van State in 2021 een ander plan om de weg te reconstrueren. Ondertussen wordt het steeds drukker op de N-weg. Er wordt zelfs voorspeld dat het deel in de omgeving Veghel in 2040 compleet zou dichtslibben als er nu niets gedaan wordt.
Er wordt al enige tijd gewerkt aan een nieuw plan. Dinsdag presenteerde de provincie vijf varianten. Deze worden als kansrijk gezien en worden onderzocht. Er zijn varianten die nauwelijks iets veranderen aan de breedte van de huidige weg, maar er zijn ook varianten die complete omleidingen om Veghel suggereren. Hieronder worden de vijf varianten op een rijtje gezet.
Variant 1:
De eerste variant legt de nadruk op het beperken van extra ruimtegebruik. Het hele Veghelse gedeelte zou een tweebaansweg moeten worden. Daarnaast krijgt de weg tussen Veghel en Boerdonk een groene middenberm om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook wordt er onderzoek gedaan naar zowel een gelijkvloerse als ongelijkvloerse kruising bij De Amert en de Rembrandtlaan. Door zo weinig mogelijk extra ruimte te gebruiken, heeft dit alternatief het minste invloed op de leefomgeving.
Variant 2:
Bij variant 2 krijgt het Veghelse deel van de weg een zogenaamde parallelstructuur. Dit houdt in dat er twee rijstroken aan beide kanten komen. Eén voor het doorgaande verkeer en één strook voor het verkeer dat in Veghel moet zijn. Verder komt ook bij deze variant een middenberm tussen Veghel en Boerdonk. Daarnaast worden de kruisingen bij Boerdonk en de Berenkuil in Beek en Donk ongelijkvloers en komt er een ongelijke oversteek voor voetgangers en fietsers bij Keldonk. Deze variant zorgt voor iets kortere reistijden dan variant 1, maar zal ook meer invloed hebben op de leefomgeving.
Variant 3:
Net zoals bij variant 2, zal het Veghelse deel een parallelstructuur krijgen. Verder zal bij deze variant de gehele N279 tot Helmond een tweebaansweg worden. De kruisingen bij Keldonk, Boerdonk en de Berenkuil worden ongelijkvloers. De reistijd zal bij deze variant nog wat korter worden, maar zal een nog grotere impact op de leefomgeving hebben. Daarnaast zal er bij deze variant meer verkeer aangetrokken worden.
Variant 4:
Variant 4 is de meest ingewikkelde van allemaal. Het zal dezelfde maatregelen krijgen als bij variant 1, maar zal daarnaast een omleiding rondom Veghel krijgen. Voor die omleiding zijn nog eens 5 varianten, 3 rondom de A50 en 2 rondom Veghel Zuid.
Rondom Veghel Zuid:
(A): Een omleiding ten zuiden van het Foodpark door de Eerdse Bergen. Deze omleiding gaat om Zijtaart heen, richting de A50. De oude afrit bij Eerde wordt dan vervangen en meer richting Sint-Oedenrode geschoven.
(B): Een omleiding door Corsica bij Zijtaart. Deze weg gaat door het bedrijventerrein heen en sluit aan bij de huidige afrit 10 (Eerde).
Rondom A50:
(1): Een omleiding langs de A50 aan de kant van Eerde. De weg loopt parallel aan de A50 tussen afrit 10 (Eerde) en de Retsel in Heeswijk-Dinther.
(2): Een parallelstructuur tussen afrit 10 (Eerde) en afrit 11 (Veghel-N279). Deze strook van de A50 zal een rijbaan hebben voor doorgaand verkeer en een rijbaan voor verkeer dat de afrit moet nemen.
(3): Een weefvlak tussen afrit 10 (Eerde) en afrit 11 (Veghel-N279). De A50 krijgt tussen deze twee afritten een weefvlak. Een weefvlak is een invoegstrook en uitvoegstrook in een.
Variant 5
Variant 5 heeft ook dezelfde maatregelen als variant 1, maar kijkt daarnaast naar een omleiding rondom Dierdonk in Helmond.
De provincie gaat alle varianten onderzoeken. Daarnaast krijgen gemeenten en andere belanghebbenden de mogelijkheid om een zienswijze (reactie) in te dienen. Mensen die meer informatie willen, kunnen dinsdag 6 mei de plannen zelf bekijken in het gemeentehuis in Veghel. Tussen 16:00 en 18:00 uur en tussen 19:00 en 21:00 uur. De provincie wil eind 2026 één voorkeursalternatief kiezen. Verwacht wordt dat wanneer alle vergunningen klaarliggen er vanaf 2030 aan de N279 gewerkt kan worden.