School open? 'Dat wordt een hele puzzel'
Basisschooldirecteur Elly van Dooren kijkt vooruit naar haar school in coronatijdperk
(Door Joan Mutsaers)
VEGHEL – Ondanks de meivakantie wordt op de verschillende basisscholen volop gewerkt. Elly van Dooren is directeur van De Ark, gevestigd in multifunctioneel centrum ‘De Magneet’.
Na de persconferentie van maandagavond volgde er op dinsdagmorgen een Skipov directeurenoverleg, waarbij de aangekondigde maatregelen werden doorgesproken. Natuurlijk gebeurde dat online. De enorme nieuwe uitdaging die er nu ligt luidt: Hoe beginnen we op maandag 11 mei met een halve klasbezetting per dag?
Het is geen pretje om op dit moment in de schoenen van een schoolteam te staan. Elly van Dooren polste bij haar teamleden vlak voor de vakantie hoe zij dachten over een mogelijke herstart. “De angst overheerst gelukkig niet”, licht Elly toe. “Alle leerkrachten willen wel weer beginnen en vinden het fijn om hun kinderen terug te zien. Maar hoe kunnen we veilig starten en hoe gaan we het onderwijs vormgeven?
Respect voor bestuur en leerkrachten
“Ik heb veel waardering voor onze mensen voor hoe zij toe nu toe het onderwijs op afstand hebben ingericht. En voor hoe ze allemaal hun schouders er onder zetten en veerkracht tonen. Nu de kinderen op 11 mei weer naar school gaan moeten we nog heel veel praktische zaken regelen. Alle ouders en het personeel krijgen een brief van het schoolbestuur waarop de algemene maatregelen staan. Daarnaast worden per school allerlei details uitgewerkt".
"Het maakt een heel verschil of je een school met veel kinderen en veel ruimte hebt of juist niet. Op maandag 4 mei beginnen we met een studiedag om alle zaken voor te bereiden. Op 5 mei is het bevrijdingsdag. Op 6, 7 en 8 mei geven we nog onderwijs op afstand en werken dan tegelijkertijd alle praktische zaken uit om op maandag de kinderen op een veilige manier te kunnen ontvangen. Er zijn scenario’s voor halve klassen op de ochtenden en de andere helft op middagen, maar het kan ook zijn dat we kinderen om de dag naar school laten komen. Dat gaan we nog bespreken met alle partijen.”
Een enorme puzzel
“Hoe alles in de praktijk gaat lopen wordt nog een enorme puzzel. Kunnen we rekening houden met broertjes en zusjes en regelen dat die tegelijkertijd naar school komen bijvoorbeeld? Hoe zorgen we voor extra hygiënemaatregelen? We denken aan extra schoonmaakmomenten bij groepswisselingen en de inhuur van extra schoonmaakcapaciteit. Hoe zorgen we dat kinderen een voor een binnen komen en afstand blijven houden? Voor kleuters is dat niet te doen, maar we proberen het natuurlijk wel. Hoe wordt de routing door school? Hoe zien de gymlessen er uit? Het wassen of douchen? Hoe voorkomen we dat ouders allemaal bij elkaar staan te wachten om kinderen op te halen? Ze mogen in ieder geval niet meer mee naar binnen lopen. Elke school moet in de praktijk oplossingen bedenken."
"Voor de leerkrachten wordt het hoe dan ook erg zwaar denk ik. Ze geven eerst de hele dag les en na die tijd moeten ze bedenken hoe ze het thuisonderwijs vorm gaan geven. Het werk is vanaf 11 mei zowel live in de klas als online op afstand. Dat kost veel tijd en energie en het is weer heel anders dan nu het geval is. Ik had liever gehad dat alle kinderen wel of dat ze allemaal niet naar school komen. Dat lijkt me beter te organiseren. Nu is het dubbelop".
De leerkrachten blijven zoveel mogelijk op anderhalve meter afstand van de kinderen. Als leerkrachten tot een risicogroep behoren die het RIVM heeft omschreven, dan mogen zij niet voor de klas staan. We moeten dan op zoek naar een invaller en die is erg schaars. Het wordt hoe dan ook een hele kluif. We gaan er alles aan doen dat kinderen weer een veilige plek hebben waar ze elkaar kunnen ontmoeten en onderwijs kunnen krijgen.”