Slepende zaak over Hongaarse chauffeurs voor Van den Bosch nog niet voorbij
ERP – Transportbedrijf Van den Bosch zet vraagtekens bij een uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Dat hof heeft deze week bepaald dat het bedrijf z’n Hongaarse chauffeurs tussen 2007 en 2012 een Nederlands loon had moeten betalen in plaats van een lager loon volgens Hongaarse normen.
In een eerste reactie op de uitspraak zegt directeur Rico Daandels van het Erpse transportbedrijf dat hij zich niet herkent in de motivering van het Gerechtshof. Volgens hem verhoudt die zich niet met een eerdere uitspraak van het Europese Hof.
Silo Tank
De strijd tussen Van den Bosch en de tien Hongaarse chauffeurs, die worden bijgestaan door vakbond FNV Stichting-VNB, duurt al jaren. De zaak draait om de vraag of de Hongaarse chauffeurs in de periode 2007 – 2012 Nederlands loon hadden moeten ontvangen voor de internationale transportactiviteiten die zij hebben uitgevoerd in opdracht van Silo Tank (inmiddels Van den Bosch Transport Kft.)
Op 2 mei 2017 oordeelde het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch dat de chauffeurs geen aanspraak maken op Nederlands loon. De door de chauffeurs uitgevoerde transporten vonden namelijk slechts voor een klein deel in Nederland plaats en voor het overgrote deel in het buitenland. Daarnaast vond het Hof het relevant dat de chauffeurs in Hongarije wonen en daar hun financiële en maatschappelijke verplichtingen hebben.
Recht op Nederlands loon
De tien betrokken chauffeurs zijn vervolgens in cassatie gegaan, waarna de zaak door de Hoge Raad is verwezen naar het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Deze week heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden het arrest van het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch van 2 mei 2017 vernietigd. Het Hof Arnhem-Leeuwarden heeft geoordeeld dat de betrokken chauffeurs recht hebben op Nederlands loon.
Geen nauwe band
Van den Bosch twijfelt aan de motivatie. Die verhoudt zich volgens het bedrijf niet met een uitspraak die het Europese Hof drie jaar geleden deed. Het feit dat de Hongaarse chauffeurs hun opdrachten gekregen zouden hebben vanuit Erp was volgens het Europese Hof te weinig om van een nauwe band tussen chauffeurs en hoofdkantoor te spreken. Van den Bosch gaat nu het vonnis bestuderen en besluit dan welke vervolgstappen er nog kunnen worden genomen.
Het FNV denkt dat de zaak nu echt in het voordeel van de Hongaarse chauffeurs beklonken is. Edwin Atema, van FNV-Stichting VNB: ‘Deze uitspraak is niet alleen goed voor deze tien Hongaarse chauffeurs. Ook vele duizenden andere chauffeurs worden, net als de Hongaren bij Van den Bosch, structureel onderbetaald en uitgebuit. Met deze uitspraak in de hand kunnen veel meer chauffeurs het loon opeisen waar ze recht op hebben.’