Sligro verdubbelt netto winst maar is toch niet echt tevreden
VEGHEL – De Sligro Food Group heft vorig jaar een netto-winst geboekt van 39 miljoen euro, bijna het dubbele van de winst in het jaar ervoor die toen uitkwam op 20 miljoen.
Dat heeft Sligro vanmorgen bekend gemaakt. De omzet van Sligro steeg vorig jaar tot bijna 2,5 miljard euro (585 miljoen meer dan in 2021) en voor dit jaar verwacht Sligro ‘een mooie omzetstijging’
Maar echt tevreden is het concern toch niet.
“Hoewel we blij zijn met het verdere herstel van onze afzetmarkten en de winstgevendheid, hadden we al een grotere stap willen zetten op weg naar ons middellange termijn rendementsdoel”, aldus Koen Slippens, de CEO van Sligro, in een toelichting op de jaarcijfers.
In die toelichting op de jaarcijfers stelt Sligro-topman Koen Slippens dat het concern na twee corona-jaren duidelijk heeft kunnen merken dat de consument geniet van de ‘herwonnen vrijheid’ en weer volop op zoek ging naar horeca, pretparken en evenementen.
Maar tegenover die positieve ontwikkelingen staan uiteraard ook de nodige actuele problemen. De gevolgen van de oorlog in Oekraïne, het tekort aan personeel en de snel oplopende inflatie zorgen ervoor dat Sligro alle zeilen moet bijzetten om die problemen te tackelen.
“Met de inzet van koeriers en buitenlandse chauffeurs lukte het ons een zeer redelijke kwaliteit van leveren te realiseren, maar wel tegen hogere kosten”, aldus Koen Slippens. Als voorbeeld noemde de CEO van Sligro dat het concern 12 miljoen euro meer kwijt was voor de inzet van bijrijders en hotelovernachtingen van buitenlandse chauffeurs en 5 miljoen voor de inzet van koeriers.
Heineken
De samenwerking met Heineken, die door de corona-jaren duidelijk werd beïnvloed, blijkt volgens Slippens nu boven verwachting goed uit te pakken voor Sligro. Vorig jaar is duidelijk geworden dat het gestelde doel – 100 miljoen meer verkopen bij bestaande klanten na 4 jaar- zal worden overschreden.
Uiteraard verwacht Sligro ook dat de overname van de 9 Metro winkels in België die begin van dit jaar gerealiseerd werd, uiteindelijk zal leiden tot een verdere groei van het concern, maar dat zal pas echt in 2024 merkbaar zijn in de cijfers. Dit jaar verwacht Sligro door de aanloopkosten in België een operationeel verlies daar van 20 miljoen.
Inflatie
Uiteraard heeft de sterk toegenomen inflatie ook voor Sligro grote gevolgen.
“Het jaar 2022 stond in het teken van het managen van die inflatie”, aldus Slippens.
Sligro probeert dat door daar waar mogelijk efficiënter te gaan werken en door deels ook genoegen te nemen met een lagere winstmarge. Maar volgens Slippens ontkomt ook Sligro er niet aan om een deel van de sterk gestegen kosten door te berekenen aan de klanten van Sligro.
Nadat in de corona-tijd geen dividend kon worden uitgekeerd gaat dat nu wel weer gebeuren. Over 2022 gaat Sligro de aandeelhouders belonen met een dividend van € 0,55 per aandeel.