Sligro ziet winst omslaan in licht verlies

VEGHEL - De Sligro Food Group met het hoofdkantoor in Veghel, heeft een moeilijk eerste half jaar achter de rug.

De omzet daalde met 0,7 procent tot 1393 miljoen terwijl vorig jaar over het eerste half jaar nog een omzetgroei genoteerd werd van 24,2 procent.
Mede door de gestegen rentelasten heeft Sligro nu een netto-verlies moeten boeken van 1 miljoen euro.
Sligro-topman Koen Slippens noemt de ‘uitdagende marktomstandigheden’ de belangrijkste oorzaak van de lagere resultaten.

Consumentenvertrouwen
“Het consumentenvertrouwen blijft laag en de impact van de hoge inflatie van de afgelopen jaren en het slechte weer drukt de bestedingen van de consumenten”, aldus Slippens.
Sligro hoopt verder dat de ontwikkelingen in België op termijn zullen leiden tot betere resultaten, maar Sligro heeft daar keuzes gemaakt die op korte termijn juist niet bijdragen tot een omzetgroei.

België
Zo worden er op een aantal locaties in België nog fysieke verbouwingen doorgevoerd “en hebben we in goed overleg met een aantal klanten keuzes gemaakt de dienstverlening te beëindigen als er geen zicht was op een voor beide partijen rendabele afspraak”, zo omschrijft Sligro de Belgische activiteiten.
Hoe Sligro wil komen tot betere winstcijfers wordt niet duidelijk, maar wel meldt het concern “dat kostenbesparende maatregelen zijn geïdentificeerd en worden geïmplementeerd”.

Jaarcijfers
Sligro verwacht dat ook voor de rest van het jaar geen breed marktherstel valt te verwachten en dat voor het hele jaar gerekend moet worden op een vergelijkbaar resultaat als over 2023.
Toen boekte de Sligro Food Group uiteindelijk een netto winst van 6 miljoen euro.
Op 17 oktober zal Sligro de resultaten over het derde kwartaal van dit jaar bekend maken.