Studenten Koning Willem I College halen drieduizend euro op voor WWF

VEGHEL - Twee klassen van het Koning Willem I College hebben in één maand tijd met een tijdelijke winkel in het centrum van Veghel ruim 2250 euro opgehaald. Het geld gaat naar het goede doel: het WWF (World Wide Fund for Nature). De studenten kozen het WWF als goede doel.
De pop-up store van het Koning Willem I College in Veghel.

De vijftig eerstejaars studenten verkochten allerlei producten zoals worstenbroodjes, Tony Chocolonely, tweedehands speelgoed, tapasplanken, kerststukjes en kaarsen. Voorafgaand aan de actie was het doel om tweeduizend euro aan te tikken.

Docent Mary Brinkman begeleidt samen met Sarah Mousa Shokhier dit project: “We hebben aan kinderdagverblijven en scholen in Veghel gevraagd om spullen te verzamelen. Ouders hebben massaal tweedehands speelgoed gedoneerd en de studenten hebben die opgepoetst en verkocht”, zegt Brinkman.

Kerstontbijt
Op de school zelf was er op 21 december ook een activiteit om geld op te halen. Brinkman: “Een groepje studenten heeft voor een kleine honderd studenten een kerstontbijt georganiseerd. Studenten konden vijf euro betalen om daaraan deel te nemen. Tien bedrijven hebben samen het ontbijt gedoneerd.” Het eten dat overbleef ging naar de voedselbank. Al het resterende speelgoed doneerden de studenten aan de Swopshop in het PieterBrueghelHuis.

Kunnen prijzen omhoog?
Basisschoolkinderen van De Uilenbrink maakten kerststukjes en tapasplanken om te verkopen in de winkel. Leerlingen van het Fioretti College ontwierpen de etalages. Daarnaast zorgden de studenten van de afdeling Horeca van het KW1C in Den Bosch voor zelfgemaakte ketchup. Er zijn door de studenten samenwerkingen opgezet met kinderdagverblijven, basisscholen en lokale ondernemers om producten en (tweedehands) speelgoed in te zamelen.

Brinkman: “We hebben veel mensen kunnen helpen om goedkoop kerstspullen te kopen. Je wilt geld inzamelen voor een goed doel, maar het geeft ook de mogelijkheid om mensen die weinig te besteden hebben producten te laten kopen tegen betaalbare prijzen. We hebben zelfs van sommige klanten te horen gekregen dat de prijzen voor bijvoorbeeld speelgoed best wel wat omhoog konden.”

Bereidwillige ondernemers
Het leveren van een bijdrage aan de maatschappij staat bij het project centraal. Er is ook een examen aan verbonden. Studenten zijn betrokken bij het hele proces. Van de inkoop van producten, zoeken naar samenwerkingen in de regio, inzamelen van tweedehands of zelfgemaakte producten, het promoten van de pop-up store tot het runnen van de winkel.

“De grootste les voor de studenten is dat als je samenwerkt en hulp vraagt je heel erg ver kan komen. En als je je inzet voor een ander dat ook veel kan betekenen. Er is meer bereidwilligheid van ondernemers in vergelijking met eerdere jaren. Ook het publiek weet ons meer te vinden”, aldus Brinkman.