Studenten van Leijgraaf helpen met ICT-problemen
VEGHEL – Op 1 november opent ICT-Loket Noordkade officieel haar deuren op een nieuwe locatie. Het loket wordt vanuit de NPF-toren op de Noordkade gerund door ICT-studenten van De Leijgraaf. Zij bieden zowel particulieren als bedrijven ondersteuning op het gebied van ICT.
Door de situatie rondom het coronavirus waren stageplekken beperkt. Daarom hebben de studenten vorig jaar hun eigen ICT-bedrijf opgericht. De kennis en vaardigheden binnen de ICT-opleidingen van De Leijgraaf worden gebruikt om zowel particulieren als bedrijven kosteloos met hun ICT-vraag te helpen. Daarbij kan gedacht worden aan vragen over computers of telefoons, aan reparatie van apparaten en aan het installeren en onderhouden van software.
Daarin zoeken de medewerkers van ICT-Loket Noordkade de samenwerking op met bedrijven in de regio. Enerzijds om opdrachten voor hen uit te voeren, anderzijds voor een stukje expertise bij klantvragen.
Ook studenten van andere opleidingen zetten zich in voor het loket.
Praktijklessen
Dat doen ze tijdens de praktijklessen van bijvoorbeeld de opleidingen Administratie en ICT. Het ICT-Loket legt ook opdrachten bij andere opleidingen van De Leijgraaf neer. Zo hebben studenten van de entreeopleiding Bouw de ontvangstbalie gemaakt en hebben ze voor de opening de decoratieplaten geschilderd.
Studenten van de entreeopleiding Dienstverlening zorgen ervoor dat het loket er spik en span uitziet.
“Deze doorontwikkeling is heel interessant. Zo kunnen meer studenten leren binnen het ICT-Loket. En werken voor échte opdrachten blijft toch het leukst. Bovendien kunnen we onze klanten op deze manier nog meer service bieden,” aldus Saskia van Casteren, die samen met Ruth Beun de bedrijfsleiding voor haar rekening neemt.