Tevredenheid over wmo-hulp gemeente maar bekendheid over mogelijkheden neemt af

MEIERIJSTAD – Inwoners van Meierijstad zijn over het algemeen tevreden over de maatschappelijke ondersteuning die ze vanuit de gemeente krijgen. Wel vinden mensen dat die hulpverlening vorig jaar trager verliep dan in het jaar daarvoor. Het blijkt ook dat vorig jaar minder mensen wisten welke hulp er mogelijk is, dan het jaar daarvoor.

Dat blijkt uit het cliëntervaringsonderzoek dat in de gemeente Meierijstad is uitgevoerd. Volgens de gemeente zijn de snelheid en de afnemende bekendheid zaken die aandacht verdienen. Door de bank genomen is de gemeente tevreden met de score, die boven het landelijk gemiddelde ligt. De hulp die via de WMO wordt verleend is er op gericht mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen

Wethouder Rik Compagne: “Het onderzoek laat zien dat de Wmo- dienstverlening door onze klanten goed gewaardeerd wordt. Dit is een groot compliment voor de WmoKlantmanagers die dagelijks klantcontact hebben. Toch ben ik ervan overtuigd dat het altijd nog beter kan. Als Meierijstad streven wij naar excellente dienstverlening. Wij kijken dan ook wat wij nog verder kunnen verbeteren”.

De wethouder heeft geen idee hoe het komt dat de bekendheid van de mogelijkheden is gedaald. “Omdat cliëntondersteuning ontzettend belangrijk is, streven wij naar een hogere bekendheid dan gemiddeld. Daarom worden er extra ingezet op communicatie”, aldus Compagne.

Hij benadrukt dat de wmo-klantmanagers altijd samen met de cliënt proberen een zo passend mogelijke oplossing te vinden. “Thuis bij de klant wordt niet alleen de hulpvraag in kaart gebracht, maar er worden veel meer onderwerpen besproken. Wat kan de klant wel en niet (meer) en waarom. Daarna wordt gezamenlijk gezocht naar een passende oplossing. Zo zijn er vaak wel mensen in de nabije omgeving die een handje willen helpen. Nu lijkt het misschien dat iedereen het allemaal zelf op moet lossen, maar dat is niet zo. Veel mensen krijgen ook nog een individuele voorziening. Deze sluit goed aan waardoor de meeste klanten een betere kwaliteit van leven ervaren. “

Foto: Rik Compagne