Uitvaartondernemers Meierijstad: 'Dit is niet hoe wij het willen'

MEIERIJSTAD – Uitvaarten mogen nog maar door maximaal 30 personen worden bijgewoond, maar dat zijn niet de enige gevolgen van de Corona-crisis voor uitvaartondernemers. De omstandigheden veranderen dagelijks. Daarnaast blijkt dat er verschil is in aanbod tussen grotere en kleinere uitvaartondernemers.

In Meierijstad zijn meerdere uitvaartondernemers, van groot tot klein. Harriet Smetsers heeft een kleine uitvaartonderneming in Wijbosch. Wanneer er bij haar een aanvraag komt voor het begeleiden van een afscheid, wordt er meteen actie ondernomen.

Zonder nabestaanden
Dit gaat nu anders dan voorheen. Harriet heeft besloten dat de overledene eerst wordt opgehaald door een zorgteam (besmet of niet). Zij brengen de overledene naar de locatie waar de laatste verzorging plaatsvindt zonder de naasten, wat eigenlijk niet volgens de visie van Harriet verloopt, maar in tijden van crisis moet het. Na 24 uur kan de overledene thuis opgebaard worden of naar een uitvaartcentrum gebracht worden.

Op gepaste afstand
Vervolgens moeten er allerlei dingen worden geregeld voor de uitvaart. Harriet gaat nog wel elke dag twee uur naar binnen bij de nabestaanden om op gepaste afstand alles te bespreken. Er worden bijvoorbeeld rouwkaarten gemaakt. Daarin staat een oplossing om te voorkomen dat mensen langskomen. Om toch medeleven te laten blijken kan men een videoboodschap maken of brief schrijven en deze op de post doen bij de nabestaanden. In de praktijk blijkt dat nabestaanden dit ontzettend waarderen.

Alleen nog telefonisch
Dit is wel een groot verschil met grotere uitvaartondernemers. Bij die grote uitvaartondernemers gaat dit contact vaak alleen maar telefonisch, via de mail of door middel van videobellen. Harriet snapt dit wel. “Zij hebben veel meer verschillende personen die contact onderhouden met de nabestaanden en dan is het risico te groot”, aldus Harriet.

Niet hoe wij het willen
Een voorbeeld van een grotere uitvaartondernemer uit Meierijstad is Claassen uitvaartzorg uit Veghel. Zij handelen op bovenstaande manier. “Dit is niet hoe wij het willen, maar het moet!”, aldus Claassen. Hoe lastig en vervelend dit ook is, toch hopen zij dat mensen het begrijpen. Claassen geeft aan dat mensen het vaak wel snappen, maar het wel heel moeilijk vinden en emotioneel zijn. “Het werk is veel arbeidsintensiever dan voorheen, het is druk”, aldus Claassen.

Alles opnemen
Ten slotte mogen bij het afscheid nog maar maximaal 30 personen aanwezig zijn. Om het zo persoonlijk mogelijk te maken, is het afscheid bij Harriet in haar afscheidskamer ‘`t Broek’. Er wordt een persoonlijke dienst gemaakt voor de kinderen, kleinkinderen, broers en zussen van de overledene. Om toch anderen te betrekken bij het afscheid is een oplossing gevonden. Alles wordt opgenomen om vervolgens later te kunnen delen met anderen.

Claassen merkt ook een toename van het maken van filmopnames bij een afscheid. Er zijn veel bedrijven die hen mailen met het aanbod om dit te kunnen verzorgen.

Foto: Mayron Oliveira on Unsplash