Verkeersmaatregelen moeten Heikant en Kampen beter toegankelijk maken

SINT-OEDENRODE - Al in de periode dat Sint-Oedenrode nog een eigen gemeente was werd duidelijk dat de ontsluiting van de nieuwe woonwijk Heikant en bedrijventerrein de Kampen op de Schijndelseweg en de Noordelijke Randweg niet afdoende was. Er ontstonden incidenten die niet alleen aan het weggedrag van de weggebruikers te wijten waren, maar ook aan de situatie op zich.In de zomer van 2018 was er al overleg met de buurtvereniging, de basisscholen , de sportverenigingen en het bedrijfsleven om mee te denken over een oplossing.
Daarom heeft het college van B & W nu besloten de kruising Gerbrandystraat-Pijnhorstweg-Schijndelseweg aan te pakken. Ook komt er een knip tussen de woonwijk en het bedrijventerrein.


Meer verkeer
Nu de woningbouw in Heikant (Sluitappel-Noord) bijna voltooid is, nadert de wijk zijn eindfase. Er is nu meer verkeer en daardoor is de druk op de aansluitende wegen zoals de Schijndelseweg en de Noordelijke Randweg toegenomen.
In een onderzoek is de hele wijk Heikant (inclusief bedrijventerrein de Kampen) onder de loep genomen. De effecten van wel of niet ontsluiten van de woonwijk via het bedrijventerrein zijn ook onderzocht. Het onderzoek is uitgevoerd door Arcadis.

Verhoogde kruising
Maatregelen bij kruisingen op en rondom de kruising Gerbrandystraat-Pijnhorstweg-Schijndelseweg hebben tot doel om de zichtbaarheid van de kruising te vergroten en de snelheid te verlagen. Gedacht wordt aan het verhogen van het kruisingsvlak, het aanbrengen van een extra voetgangersoversteekplaats aan de noordzijde van de kruising, het aanbrengen van markeringen en rode fietspaden, het aanpassen van de bebording èn maatregelen die het inhalen van de stilstaande bus bij de bushalte tegen moeten gaan.

Hinder beperkt
De uitvoering ervan gebeurt in combinatie met de al geplande reconstructiewerkzaamheden van de Schijndelseweg. Op die manier wordt de hinder beperkt. De voorbereiding geschiedt dit jaar, de uitvoering in 2020. In het tweede kwartaal van dit jaar worden op de kruisingen van de Marie Curiestraat en Alfred Nobelstraat met de noordelijke randweg maatregelen getroffen om de zichtbaarheid van het fietsverkeer te vergroten.

Knip
Tot nu toe is de Heikant ontsloten via de Marie Curiestraat en de Gerbrandystraat, maar voor een klein deel van de woningen ook nog via de route Colijnstraat-Alfred Nobelstraat-Noordelijke Randweg. Een dergelijke ontsluiting van een woonwijk via een bedrijventerrein is niet gebruikelijk. De knip tussen de Colijnstraat en de Alfred Nobelstraat was al voorzien in de afbouwplannen van de wijk, maar was nog niet uitgevoerd. Het college wil dat alsnog laten doen. Volgens wethouder Harry van Rooijen laat het onderzoek zien dat de andere ontsluitingswegen toereikend zijn voor het verkeer in en uit de woonwijk. Voor het aanbrengen van een knip is een verkeersbesluit nodig. Publicatie daarvan volgt binnenkort.