Waar moet de laadpaal komen als je geen oprit hebt?
Vonk tussen Hart en CDA springt over in heikele kwestie
MEIERIJSTAD – Fijn dat er steeds meer mensen een elektrische auto rijden, maar hoe zit dat met de laadpalen in Meierijstad? Wat nou als je ongewild zo’n laadpaal voor je deur krijgt? Of dat die ene parkeerplaats waar jij altijd je auto zette opeens alleen maar gebruikt mag worden voor het opladen van een elektrische auto?
Het is een onderwerp waarbij een vonkje over sprong tussen coalitiepartij CDA en oppositiepartij Hart. Ze hebben samen aan het college van burgemeester en wethouders een hele reeks vragen gesteld over een urgent probleem.
“Het aantal elektrische auto’s neemt steeds meer toe. Gelukkig zouden we willen zeggen, want dit is beter voor het milieu en reduceert de stikstof uitstoot,” schrijven de twee.
Geen oprit
Maar dan komt het. Want bij een elektrische auto hoort een oplaadpaal. Het krijgen van een vergunning is het probleem niet, maar waar moet die paal staan als mensen de aanvrager geen oprit hebben.
De gemeente Meierijstad heeft als beleid dat in dat soort gevallen een paal in de buurt wordt neergezet. Perfect, volgens CDA en Hart, maar volgens de partijen kan de uitwerking van dat beleid vervelend uitpakken. “Doordat deze palen meestal geplaatst dienen te worden op een centrale plek is het meestal zo dat deze niet bij de aanvrager voor de deur wordt geplaatst maar bij iemand zonder elektrische auto. Ondanks dat dit waarschijnlijk wel gepubliceerd wordt zijn mensen toch verrast. Zij zijn niet op de hoogte van de plaatsing,” schrijven de twee politieke partijen.
Onenigheid in de buurt
Ze denken dat het zelfs tot onenigheid in de buurt kan leiden zonder dat de eigenaar van de fonkelnieuwe elektrische auto zonder oprit daar zelf iets aan kan doen.
Hart en CDA constateren ook dat veel van deze plekken worden toegewezen in wijken uit de jaren zestig en zeventig. Dat was in de tijd dat er nog meer één auto voor de deur stond. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Als er parkeerplaatsen worden gemaakt waar je alleen een elektrische auto mag opladen, dan zijn er te weinig gewone parkeerplekken. En daar willen de twee partijen het fijne van weten.