Zwijsen en Fioretti draaien digitaal
“Saamhorigheid is groot”, zegt Barbara Sol
Er wacht de scholen voor Voortgezet Onderwijs echter weer een nieuwe uitdaging. De eindexamens. Spoedoverleg met het Ministerie van onderwijs leert dat die in mei gewoon doorgaan. Daarom moeten volgende week de laatste schoolexamens plaatsvinden. Dat gebeurt gewoon op school maar wel op een veilige manier. “Ons plan is om dat in kleine groepen en verspreid over de dagen te doen om besmetting te voorkomen. En na de examens weer zo snel mogelijk naar huis”, legt Barbara Sol de voorgenomen werkwijze uit. De VO-scholen in Veghel geven met man en macht invulling aan deze maatschappelijk opdracht van de overheid. Sol: “Wij kunnen niet anders dan faciliteren. Op 6 april horen we dan definitief of de examens doorgaan.
Structuur aanbrengen
Nadat het coronavirus ons land binnendrong liep op de twee scholen voor Voortgezet Onderwijs in een vroeg stadium het afwezigheidspercentage op. Dat stond eind vorige week op 40%. Toen dachten we al na hoe we ervoor konden zorgen dat het onderwijs toch zou doorgaan. Structuur brengen in de dag was volgens Barbara Sol daarbij het uitgangspunt. De leerlingen krijgen sinds donderdag digitaal les volgens een rooster. In de ochtend zijn de instructielessen, ‘s-middags verwerken en oefenen ze de lesstof. Daarnaast zijn er in de middag chatsessies met vakleraren.
Direct helpen
Het scheelde wel dat op het Zwijsen 4 leerjaren al met Chromebook werkten. Er bleven echter nog genoeg uitdagingen over om aan te pakken. Systemen raakten overbelast, roostersystemen moesten op elkaar worden afgestemd. De computers van de docenten moesten van koptelefoons en camera’s worden voorzien. Iedereen moet weten waar men moet zijn bij eventuele problemen. Men wordt direct geholpen als iets niet werkt.
Veel creativiteit
De gehele operatie heeft volgens Barbara Sol op iedereen veel impact. “Toch is het ongelooflijk leuk dat we veel complimenten van de ouders krijgen. Die staan achter ons. Onze gezamenlijke doel is dat het onderwijsproces doorgaat. Deze onverwachte problematiek brengt ook veel creativiteit. De samenwerking is fantastisch en de digitale vaardigheden groeien met de dag, Collega’s zijn wild enthousiast. Het is een vliegwiel voor onderwijsontwikkeling en het geeft veel saamhorigheid”, zegt Barbara Sol tot besluit.